Részlet Martin Fox PHD, kutató, táplálkozás-szakértő és író az “Egészséges víz az egészséges életért” című könyvéből:

Víz: a létfontosságú tápanyag

Étel nélkül hetekig bírjuk, de víz nélkül pár napon belül belehalunk a kiszáradásba. A tested több mint kétharmad része víz, mégis a legtöbben nem értik a tiszta víz fogyasztásának fontosságát.

A víz az emberi test összetevőinek legnagyobb hányada. Szükséges az emésztéshez és a táplálék szövetekhez való eljuttatásához, segítségével szabadul meg a test a salakanyagoktól, kell a testfolyadékok keringetéséhez (vér és nyirokfolyadék), kenőanyag az ízületek és a belső szervek között és szabályozza a test hőmérsékletét. A víz fontos szerepet játszik a vérkeringésben is, mert kalciumot és magnéziumot szállít oldott formában a vérrel és ahol kívánatos, ott elérhetővé teszi azokat a szövetek számára.

A helyzet iróniája, hogy bár mindannyian iszunk vizet, a legtöbben mégis dehidratációtól szenvedünk. Félre lettünk informálva azzal, hogy inni csak akkor kell, amikor az ember száraznak érzi a száját. Ez a félreértés sok egészségügyi problémához vezetett. A Tested vízért kiált című könyvében Feereydoon Batmanghelidj orvos alaposan elmagyarázza a tiszta víz ivásának elfelejtett fiziológiai fontosságát és a test különböző dehidratációt jelző mechanizmusait.

Ha megfelelő mennyiségű tiszta víz van jelen a testben, akkor a vér folyékonysága jobb, a porcok, a hajszálerek, az emésztés, a sejtek energiafelhasználása és a gerincoszlop hatékonyan és könnyeden képesek működni. Azonban, ha a vízfogyasztás lecsökken, a szervezetünk kénytelen a vizet bizonyos területektől elrabolni, hogy védeni tudja a különböző szöveteket és szerveket, ami aztán fájdalomként, szövetkárosodásként és különböző testi panaszokként jelentkeznek.

Néhány probléma, amit enyhít és kezel a megfelelő mennyiségű víz bevitele: asztma, allergia, magas vérnyomás, magas koleszterin, fejfájás, migrén, derékfájás, reumás ízületi gyulladás, mellkasi fájdalom, időszakos bicegés (görcsszerű fájdalom a lábakban az elégtelen vérellátás miatt).

Ahogy az ember öregszik, elveszti a szomjúság észlelő képességét és fokozatosan krónikusan dehidratálttá válik. Gyakran összekeverjük a szomjúság érzetet az éhséggel és ívás helyett eszünk, ez elhízáshoz vezet.

A csúcsteljesítmény függ a víztől, a leglényegesebb tápanyagtól. Egy példa, amit néhány éve olvastam, jól illusztrálja ezt. Két európai hegymászó csoport egymással versengett. Az egyik csapat sokkal jobb fizikai kondícióban volt, ennek ellenére képtelenek volt győzni. A vesztes csapat frusztrációjában elkezdte megvizsgálni a győztesek minden egyes mozdulatát. Az egyetlen dolog, amit találtak, hogy bizonyos időközönként, a mászás közben minden csapattag ivott vizet. Lemásolva ezt a vízfogyasztási rendet végül képesek voltak megnyerni a küzdelmet. Nem voltak többé dehidratáltak, nélkülözve a szükséges energiát. Az optimális vízfogyasztás volt a kulcs a csúcsteljesítményhez.

Tudd meg mi mindenre jó még a gyömbér a teljesen ingyenesen letölthető e-könyvből: Gyömbér: A kelet legnagyobb becsben tartott gyógynövénye – kattints a linkre és töltsd le!

Ha tiszta vizet iszunk, akkor annak a fiziológiai hatása nem ugyanaz azzal, mintha más víz tartalmú italokat, azaz gyümölcsleveket, üdítőket, kávét, teát iszunk. Valójában némelyikük, a kávé és a tea dehidratáló anyagot (koffein és theophyllin) tartalmaz, amik stimulálják a központi idegrendszert és erős vízhajtó hatással vannak a vesékre.

A testnek naponta minimum 6-8 pohár vízre van szüksége. De ne feledd, az alkohol, gyümölcslé, üdítő, kávé és tea nem számít víznek! Dr. Batmanghelidj egy pohár víz ivását ajánlja fél órával minden étkezés előtt, hasonló mennyiséget 2,5 órával az étkezések után, plusz egy pohár vizet nehezebb fogások és alvás előtt. Kísérletként jegyezd fel a megivott poharak számát három átlagos napon keresztül. Meg fogsz lepődni. A legtöbb ember ugyanis úgy gondolja sokkal többet iszik, mint valójában. 3-4 pohár a jellemző, ami jóval a 6-8 poharas szükséglet alatt marad. Próbáld ki és meglátod!

A szomjúságot minden esetben vízzel kell oltani. Minél több figyelmet szentelünk a szervezet állandó vízigényének, annál egészségesebbek leszünk. A száraz száj az utolsó külső mutatója az extrém mértékű dehidratációnak. Sok gyógyszer is dehidratálja a szervezetet, ami még súlyosabb problémákhoz vezet.

Tartsd észben, hogy az emberi szervezet 25%-ban szilárd anyagból és 75%-ban folyadékból áll! Az agy szövetei 85%-ban tartalmaznak vizet a vér pedig 90%-ban. Víz – tiszta, jól megtisztított víz – egy figyelmen kívül hagyott és létfontosságú tápanyag és lehet, hogy ez a hiányzó összetevője egy egészségesebb, energetikusabb és hosszabb életnek.

    Iratkozz fel a hírlevelünkre!

    You Might Also Like